dimecres, 21 de juliol del 2021

MOCIÓ SOBRE LES NOVES TARIFES ELÈCTRIQUES APLICADES A PARTIR DE L’1 DE JUNY DE 2021

 


L’1 de juny entrà en vigor una nova estructuració de les tarifes elèctriques, com a conseqüència de les obligacions que imposa als estats membre l’aplicació de Directives europees.

D’acord amb la normativa europea, la modificació tarifària té com a objectius:

·         incrementar l’eficiència del conjunt del sistema elèctric europeu per tal de contribuir a la reducció d’emissions de CO2,

·         estimular l’estalvi i l’eficiència energètica,

·         estimular la implantació de l’autoconsum,

·         promoure el desplegament del cotxe elèctric

Tot això sobre les premisses d’aconseguir una transició energètica justa que repartisca equitativament els costos de l’energia (incloent-hi els ambientals) i que no deixe ningú al darrere.

Encara que considerem que aquests objectius van en la direcció correcta, no és així respecte a la implementació d’aquesta mesura per part del govern espanyol.

La manera en la qual s’ha regulat i s’està aplicant aquesta nova estructura tarifària i de facturació penalitza de manera desproporcionada a les famílies, xicotetes empreses,  persones treballadores autònomes, persones que teletreballen, totes incloses en la categoria de “xicotets consumidors”, mentre manté intacta l’opacitat, el descontrol i l’arbitrarietat que caracteritzen el mercat elèctric espanyol: es continua amb el sistema marginalista per a la fixació dels preus de l’electricitat, no existeix cap exigència de transparència respecte als costos reals de producció, transport i distribució de l’electricitat, atenent a cada tipus de font d’energia, no hi ha cap exigència d’auditoria independent i pública i de control extern dels costos de l’energia, en la fixació de l’estructura tarifària no hi ha participació de les persones usuàries, sols de les empreses amb interessos econòmics en el sector elèctric, continua mantenint-se un pes elevat dels trams fixes en la factura i resta sense implementar-se el balanç net vinculat a l’autoconsum.

D’aquesta manera, l’accés a un bé bàsic i essencial com és l’electricitat, fonamental per a l’exercici del dret a l’energia de la ciutadania, es troba una vegada més supeditat als interessos de l’oligopoli elèctric.

Aquest canvi de l’estructura tarifària afecta la totalitat del sistema tarifari elèctric, però té una major incidència en el mercat regulat, en el que es troba una gran part dels xicotets usuaris, ja que no sols els hi afecta la introducció de la tarificació amb discriminacions horàries, sinó també els importants increments dels preus en tots els trams (punta, pla i vall), el qual sobrepassa sobradament la tímida baixada dels preus dels termes de potència que s’han inclòs en aquesta modificació tarifària.

Amb aquesta tarifa es pretén incentivar que les famílies deriven consums a la nit o els caps de setmana, però una de les conseqüències directes del canvi de l’estructura tarifària és que els consums d’energia elèctrica en torn a l’hora de dinar i a l’hora de sopar, així com durant -al menys- dos terços de l’horari comercial, s’ha encarit substancialment a partir de l’1 de juny.

Si les persones usuàries no realitzen una modificació substancial del seu patró d’ús de l’energia desplaçant les activitats consumidores d’electricitat cap la nit o els caps de setmana, el resultat és un fort encariment de la factura elèctrica. I tot això, suposant que eixe desplaçament d’activitats puga fer-se. Perquè, què passa amb les activitats del comerç al detall o de les pimes en general? Què passa amb les persones que teletreballen o que no poden modificar els seus horaris laborals? Aquestes activitats i persones s’estan veient seriosament perjudicades perquè el seu ús de l'electricitat es concentra en els horaris on l’energia es cobra més cara.

Malgrat el fort impacte que la implantació d’aquest nou sistema de tarifes té i el fet que dita implantació és coneguda des de fa més d’un any, el govern espanyol no ha portat a terme cap campanya informativa i de sensibilització de la població respecte a aquestes qüestions, ni ha posat a disposició de la ciutadania eines (com per exemple, simuladors de consum i aplicació de la tarifa, iniciatives específiques d’educació energètica) o informació respecte les mesures d’autoprotecció respecte a la pujada dels preus de l’electricitat que podrien prendre per adaptar-se -si més no, parcialment- a la nova situació.

Recentment, el govern central ha aprovat una rebaixa temporal de l’IVA del 21% al 10%, per a usuaris amb potències instal·lades inferiors als 10 kW i usuaris vulnerables, mentre el preu del MW es mantinga per sobre els 45 euros en el mercat majorista i com a màxim fins al final d’aquest any, com a mesura per a eixugar, encara que siga molt parcialment, la forta pujada dels preus de l’electricitat per als usuaris finals.

Considerem que aquesta mesura, encara que en la bona direcció, és insuficient per la seua parcialitat i provisionalitat. Des del nostre punt de vista, la revisió, anàlisi i modulació integrals de les càrregues impositives vinculades a l’energia elèctrica és una tasca inajornable que ha de portar a terme el govern central per a garantir l’aplicació real dels principis de progressivitat fiscal i qui contamina paga així com l’eficàcia i l’eficiència en l’aplicació de les figures impositives per garantir el dret humà a l’energia, el manteniment de les infraestructures energètiques públiques, la protecció del medi ambient  els serveis públics d’interès general. Però sobre tot, el que cal és abordar de manera urgent la transparència i control públic dels costos de producció, transport i distribució de l’energia elèctrica així com l’eliminació del sistema marginalista de fixació dels preus majoristes de l’electricitat.  

Per altra banda, malgrat que la normativa que entrà en vigor l’1 de juny preveu un major subministrament d’informació a les persones usuàries en les seues factures, aquestes continuen presentant una elevada complexitat i incloent-hi trams fixes i costos opacs i/o injustificats, descarregant tot el cost de d’adaptació i reducció de les emissions generades pel sistema elèctric exclusivament sobre les persones usuàries.

La lluita contra el canvi climàtic exigeix una aposta clara per la producció distribuïda d’electricitat a partir de fonts d’energia no contaminants, que permeta participar a la ciutadania, administracions públiques -en particular, les administracions locals-, pimes i cooperatives en la producció d’electricitat per autoconsum, ús compartit i consum de proximitat. Les tecnologies actuals de producció d’electricitat, com la fotovoltaica i l’eòlica, permeten la modularitat de les instal·lacions i nivells d’eficiència que fan viable l’avanç cap un model de generació de l’electricitat distribuïda, democràtica i de proximitat. El govern valencià, a través de les conselleries amb competències en economia sostenible, energia, industria, transició ecològica i canvi climàtic, ve donant passos en aquesta direcció des de la legislatura passada, mitjançant diverses convocatòries d’ajudes i subvencions i desenvolupament de marc regulatori en el àmbit de les seues competències. També s’està treballant en aquesta direcció des de moltes entitats locals valencianes, amb programes específics, i des de la iniciativa privada, per part de pimes i cooperatives energètiques.

Per això cal que l’administració general de l’estat s’implique decididament i recolze este canvi de model energètic en l’àmbit de les seues competències, en particular, pel que fa a l’eliminació de barreres regulatòries a l’autoconsum individual i compartit, a l’autoconsum connectat a la xarxa, i a la retribució justa dels excedents abocats a la xarxa així com pel que fa a l’impuls d’aquest model mitjançant plans plurianuals de suport tècnic i econòmic per a la seua implantació.

 

Tenint en compte totes aquestes qüestions, els interessos particulars en joc i l’interès públic general, proposem al Ple l'adopció dels següents ACORDS:

 

PRIMER. L’Ajuntament de Guadassuar acorda instar al govern espanyol a exigir la transparència dels costos reals de producció, transport i distribució de l’electricitat així com la realització d’auditories independents i públiques dels costos reportats per les empreses del sector elèctric, efectuar el control públic d’aquests i publicar anualment tota aquesta informació.

SEGON. L’Ajuntament de Guadassuar acorda instar al govern espanyol a modificar el sistema de fixació del preu de l’electricitat, per eliminar el sistema marginalista actual i aplicar un sistema basat en el cost real de cadascuna de les fonts de producció d’energia en la proporció en què cada tipus de fonts d’energia participa en el volum d’electricitat produïda, i incorporar la representació de les persones usuàries en la negociació de l’estructura de les tarifes elèctriques.

TERCER. L’Ajuntament de Guadassuar acorda instar al govern espanyol a prendre les mesures adients per reduir l’impacte de l’increment de costos de l’energia elèctrica derivats del nou sistema de tarificació per als xicotets consumidors que realitzen activitats econòmiques que no poden traslladar els seus consums d’energia cap a franges de consum amb preus més baixos -com és el cas del xicotet comerç o les persones que teletreballen.

QUART. L’Ajuntament de Guadassuar acorda instar al govern espanyol a demanar a la Comissió Nacional de Mercats i la Competència que investigue les causes reals de la pujada dels preus majoristes i actue amb urgència per revertir els abusos que hagen pogut realitzar les empreses elèctriques implicades.

CINQUÈ. L’Ajuntament de Guadassuar acorda instar al govern espanyol a impulsar un canvi en el sistema de tarificació en què s’eliminen els trams fixes i les persones usuàries paguen en funció d’allò que consumeixen, aplicant tarifes per blocs de consum que seguisquen el principi de progressivitat i reconeguen el caràcter de bé essencial de l’electricitat i el dret humà a l’energia, garantint, d’una banda, l’accés i l’assequibilitat d’una quantitat bàsica d’energia elèctrica -tenint en compte el número de persones de l’habitatge, la zona climàtica de residència i altres circumstàncies específiques- i, d’altra, penalitzant els consums excessius i sumptuaris.

SISÈ. L’Ajuntament de Guadassuar acorda instar al govern espanyol a revisar i modular les càrregues impositives vinculades a l’energia elèctrica per a garantir l’aplicació real dels principis de progressivitat fiscal i qui contamina paga així com l’eficàcia i l’eficiència en l’aplicació de les figures impositives per garantir el dret humà a l’energia, el manteniment de les infraestructures energètiques públiques, la protecció del medi ambient  els serveis públics d’interès general.

SETÈ. L’Ajuntament de Guadassuar acorda instar al govern espanyol a modificar la regulació per facilitar i flexibilitzar el repartiment d’energia elèctrica entre autoconsumidors compartits, millorar la compensació econòmica, actualment molt baixa, pels excedents que les instal·lacions d’autoconsum d’electricitat connectades a la xarxa hi aboquen i augmentar de 500 m a 2 km i de 100 kW a 2 MW la possibilitat de fer autoconsum compartit simplificat.

HUITÈ. L’Ajuntament de Guadassuar acorda instar al govern espanyol a establir, de manera efectiva i permanent la prohibició de tall de subministrament elèctric en habitatges en els casos d’impagament com a conseqüència de les condicions de vulnerabilitat de les persones afectades, fent una comprovació prèvia a qualsevol ordre de tall de subministrament amb els serveis municipals competents en matèria d’assumptes socials.

NOVÈ. L’Ajuntament de Guadassuar acorda instar al govern espanyol a portar a terme una política intensa, activa i amb continuïtat en el temps, de subministrament d’informació fiable, clara i transparent en relació amb els aspectes tècnics, econòmics, ambientals i d’ús de l’electricitat, així com de realització d’iniciatives d’educació energètica, adreçades a famílies, persones treballadores autònomes i pimes per minimitzar els impactes econòmics i socials negatius del canvi tarifari.

DESÈ. L’Ajuntament de Guadassuar acorda instar al govern espanyol a implementar un programa plurianual i ambiciós d’ajudes, en col·laboració amb l’administració autonòmica, adreçades a la millora de l’eficiència i estalvi energètic en les edificacions de tot tipus, parant particular atenció als edificis públics municipals, als habitatges socials i als habitatges de les persones amb nivells de renda inferiors a la mitjana de la renda per càpita de la comunitat autònoma en què residisquen.

ONCÉ. L’Ajuntament de Guadassuar acorda instar al govern espanyol a implementar un programa plurianual i ambiciós d’ajudes i suport tècnic, en col·laboració amb l’administració autonòmica, en particular adreçats a les entitats locals, per impulsar l’autoconsum amb abocament d’excedents a la xarxa i les comunitats energètiques locals.

DOTZÉ. L’Ajuntament de Guadassuar acorda instar al Consell de la Generalitat Valenciana i a les diputacions provincials a continuar desenvolupant, i intensificar, les diverses iniciatives de suport financer i tècnic a les entitats locals per millorar l’eficiència i l’estalvi energètic en les edificacions i serveis municipals, per impulsar l’autoconsum amb abocament d’excedents a la xarxa i les comunitats energètiques locals, així com la resta de programes actualment en marxa en aquesta matèria adreçats als diversos sectors econòmics i socials per aprofundir en el model de generació distribuïda d’electricitat. 

 

Guadassuar.,   12 de juliol de 2021.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada